Kako lahko komuniciramo bolj učinkovito?
Besedilo: Katarina Kocbek, Strokovni psihološki center Sprememba
Naš način komuniciranja se lahko spreminja glede na situacijo, v kateri smo, oziroma glede na to, s kom komuniciramo. Manj učinkoviti in tudi manj ustrezni načini so pasivna, agresivna ali pasivno-agresivna komunikacija. Kaj lahko naredite, če bi želeli komunicirati bolj asertivno (manj pasivno ali manj agresivno)?
Predstavljajte si: bliža se ravno prav topel poletni vikend. V petek ob 14. uri ste v pisarni z mislimi že na ležalniku ob vodi s hladno pijačo v roki in v družbi svojih družinskih članov, ko prejmete šefovo e-pošto: »Do ponedeljka nujno pripravi poročilo o stanju projekta, od torka me ni. LP, Mirko.« Sproščujoča slika se razblini, vi pa s cmokom v grlu že pišete odgovor: »Seveda, bo urejeno.« Ob tem se borite z občutki krivde, ker boste vikend ponovno preživeli ob delu in ne s svojimi bližnjimi.
Če se v situaciji prepoznate v eni ali drugi vlogi, so vaši vzorci komuniciranja verjetno neasertivni.

Kaj je asertivna komunikacija?
O asertivni komunikaciji (tudi samozavestni, odločni) govorimo, ko oseba v komunikaciji zadovoljuje svoje potrebe in želje, hkrati pa upošteva tudi potrebe in želje drugih. Ko uporabljamo asertivno komunikacijo, smo v pogovoru vsi zaščiteni in se vsi počutimo tudi spoštovane ter slišane. Takrat jasno navajamo svoje potrebe in želje, poslušamo sogovorca brez prekinitve, pripravljeni smo tudi na sklepanje kompromisov, vendar tako, da zaščitimo svoje osebne meje. Namesto da krivimo drugo osebo, se osredotočamo nase in na to, kako se počutimo. Govorimo s primerno jakostjo, izražamo samozavestno držo in vzpostavljamo ustrezen očesni stik.
Manj učinkoviti in tudi manj ustrezni načini so pasivna, agresivna ali pasivno-agresivna komunikacija (gl. sliko).
Pasivna komunikacija
Oseba, ki komunicira pasivno, daje prednost drugim, tudi na lasten račun. Misli in čustva lahko izraža skozi opravičevanje, na skromen in zadržan način, zaradi česar jo lahko drugi jemljejo manj resno in so manj pripravljeni upoštevati njene ideje ter želje. Pogosto funkcionira po principu mir za vsako ceno.
Agresivna komunikacija
Na drugi strani oseba, ki komunicira agresivno, daje prednost sebi ter svojim potrebam, pri tem pa krši pravice drugih. Po komunikaciji z osebo, ki komunicira agresivno, se počutimo slabo, manjvredno, neslišano. Taka oseba v pogovoru napade, ko se počuti ogroženo.

Pasivno-agresivna komunikacija
Pasivno-agresivna komunikacija je kombinacija obeh opisanih načinov, pasivne in agresivne komunikacije. Osebe s tako komunikacijo se včasih v pogovoru najprej odzovejo pasivno in se podredijo željam druge osebe, nato pa se ji na neki način maščujejo.
Morda ste se prepoznali v enem, dveh ali celo vseh načinih komuniciranja. Ni nenavadno, da se naš način komuniciranja spreminja glede na situacijo, v kateri smo, oziroma glede na to, s kom komuniciramo.
Če bi želeli komunicirati bolj asertivno (manj pasivno ali manj agresivno), lahko poskusite sledeče:
- Identificirajte situacije, v katerih težje asertivno komunicirate (na primer v pogovoru z avtoritativno osebo, z določenimi bližnjimi osebami ali osebami istega oziroma drugega spola, ko sprejemate komplimente, podajate povratne informacije …). Razporedite te situacije od najmanj do najbolj zahtevne.
- Poskusite najti nekaj svojih misli ali prepričanj, ki vas zadržujejo pri tem, da bi bolj asertivno komunicirali z drugimi. Osredotočite se na to, kaj vam gre po glavi, ko ste v takšni situaciji ali po njej. Te si zapišite, na primer: »Če sodelavki ne bom pomagala pri delu, bo mislila, da sem egoistična.« Ali pa: »Če sestri ne bom posodil denarja, bo mislila, da sem slab brat.«
- Misli in prepričanja poskusite preoblikovati v bolj asertivno obliko. Prej navedene situacije na primer preoblikujte: »Sodelavka potrebuje pomoč, vendar imam že sama preveč svojega dela, ki ga moram opraviti. Če ji pomagam, ne bom izpolnila svojih delovnih nalog. Lahko ji pomagam z usmeritvami, delo pa bo morala opraviti sama.«
- Predstavljajte si sebe v situaciji, v kateri bi želeli delovati bolj asertivno. Kakšna je vaša neverbalna komunikacija – vaša drža, jakost govora, očesni kontakt? Kako poskušate izraziti svoje potrebe, ste pri tem umirjeni in odločni; kako rečete ne; ste osredotočeni nase ali na drugo osebo? Razmislite, katere vidike svojega »nastopa« bi želeli izboljšati, ter si v glavi odigrajte idealno verzijo.
- Vadite asertivno komuniciranje (tako vsebino kot sam nastop) najprej v situacijah, ki se vam zdijo manj ogrožajoče ali zahtevne, nato pa postopoma asertivno komunikacijo vnašajte v za vas bolj zahtevne situacije, odnose.
- Če vam je to za začetek pretežko, lahko vadite tudi sami ali z bližnjo osebo odigrate določeno situacijo, dokler se ne počutite dovolj samozavestne.
.