Kaj so probiotiki in kako ti lahko pomagajo?

Besedilo: Petra Šauperl

V primeru, da je število koristnih bakterij v črevesju zmanjšano, bomo telesu zelo koristili, če jih bomo dodajali v telo s fermentiranimi živili, kot je kislo mleko, skuta in jogurt, ali pa bomo koristne bakterije vnašali v telo s prehranskimi dodatki.

Probiotiki in prebiotiki so koristne žive mlečnokislinske bakterije, ki pomagajo ohranjati ravnovesje v črevesni flori. Ko v telo vnesemo probiotične bakterije, se le-te pritrdijo na stene prebavnega trakta in se prično razmnoževati. Kmalu pričnejo izpodrivati škodljive bakterije in viruse, saj nevtralizirajo njihove toksine. Probiotiki in prebiotiki pomagajo pri razgrajevanju hrane in absorpciji hranil ter preprečujejo prebavne motnje, zmanjšujejo napihnjenost in blažijo simptome razdražljivega črevesja. V spletni trgovini so na voljo probiotiki s prebiotiki, ki delujejo kot simbiotiki v probiotičnih kompleksih, ter probiotiki v kapsulah, ki vsebujejo različne žive bakterijske seve. Na voljo so tudi klinično preizkušeni otroški probiotiki v prahu ter probiotiki v tekoči obliki oziroma kapljicah, ki so namenjeni dojenčkom.

PROBIOTIKI IN PREBIOTIKI – KAKO DELUJEJO?
Pa poglejmo, kaj sploh so probiotiki.
Probiotiki so skupek živih mikroorganizmov, ki so za tvoje telo zelo koristni. Čeprav bakterije pogosto enačimo z boleznimi in umazanijo, pa imajo določeni mikroorganizmi v telesu izjemno pomembno nalogo. Zapomni si – niso vse bakterije za v koš!
Nočem te zmesti, ampak tu so še prebiotiki.
Medtem ko si za probiotike že slišal, pa se s prebiotiki verjetno še nisi srečal. Nič hudega! Prebiotiki niso pogosto omenjeni, a so ključni.
Prebiotiki pospešujejo rast koristnih mikroorganizmov. Lahko si jih predstavljaš kot hrano za probiotike, saj omogočijo, da se zaužiti probiotiki v črevesju namnožijo. Kombinacija probiotikov in prebiotikov je dokazano najbolj učinkovita za črevesno floro.
Tvoj prebavni sistem namreč potrebuje veliko živih mikroorganizmov za:
• primerno razgradnjo hrane, ki jo vneseš v telo,
• absorpcijo hranilnih snovi v mišične celice,
• sintezo nekaterih vitaminov in aminokislin,
• zaščito pred nevarnimi patogeni,
• sintezo protimikrobnih snovi.


Probiotiki in prebiotiki ustvarijo živi zid v prebavnem traktu, ki poskrbi za tvoje zdravje od znotraj.
Reši se napihnjenega trebuha
PROBIOTIKI ZA ZDRAVO ČREVESJE
Probiotiki omogočajo normalno delovanje celotnega prebavnega trakta in zagotavljajo dobro odziven imunski sistem.
Če živiš zdravo, se dovolj gibaš, ješ samo organsko hrano, potem je tvoja črevesna flora najverjetneje urejena. Ampak to je skoraj misija nemogoče.
Vsi smo v istem košu. Moderni življenjski slog zelo oddaljuje od sožitja z naravo, saj je večina hrane pridelane z uporabo gnojil in pesticidov. Moja in tvoja hrana je pogosto tudi predelana in vsebuje konzervanse ter umetna barvila. Četudi se vsemu temu uspeš izogniti, pa pogosto nimaš časa za skrbno pripravljene obroke, ki so pravilno razporejeni skozi dan. Vse to namreč vpliva na črevesno floro, ki jo dodatno uničujeta tudi onesnaženost okolja in vsakodnevni stres.
Povem ti, kaj se dogaja. Sovražniki tvojega črevesja povzročijo, da se slabe bakterije namnožijo in porušijo tvoj največji imunski organ.
Da bo kristalno jasno, to so najpogostejši povzročitelji črevesnih težav, ki se jim moraš izogibati, kolikor se le da:
• predelana hrana, ki vsebuje konzervanse in umetna barvila,
• velika vsebnost sladkorja v živilih,
• slabi vzorci prehranjevanja,
• zdravljenje z antibiotiki,
• pomanjkanje kakovostnega spanca,
• stres v službi in doma.
Črevesno zdravje se ti poruši pogosteje, kot bi si mislil, predvsem pa pogosteje, kot to opaziš. Porušena črevesna flora ne povzroča le težav v črevesju, ampak vodi do kopice drugih težav, kot so:
• alergije in različni kožni izpuščaji,
• številna vnetja,
• genitalne težave,
• kopičenje odvečne maščobe,
• težave pri izgubi telesne teže,
• slabo psihično počutje, ki lahko povzroča duševne težave,
• driska in gastroenteritis.
Zdaj pa čisto iskreno, na prvo žogo bi le drisko povezal s stanjem črevesja, pri ostalih težavah pa ne bi pomislil, da je njihov vzrok pomanjkanje dobrih bakterij v črevesju.
Dejstvo je, da je od živih organizmov v prebavi odvisno, koliko hranilnih snovi in vitaminov bodo prejele tvoje mišice in možgani. Slaba prebava lahko uniči še tako dobro hrano, polno vitaminov in mineralov.
Dobro si zapomni naslednje.
Pri vseh naštetih težavah ti lahko na pomoč priskočijo probiotiki za črevesje, ki uravnavajo razmerje med dobrimi in slabimi bakterijami v prebavi.
Mikrobiološke kulture pa igrajo pomembno vlogo tudi pri okrevanju po napornih boleznih. S probiotiki pomagaš telesu, da si opomore, in hkrati preprečuješ nove zaplete.
KAJ JE POMEMBNO PRI IZBIRI?
Mnogi bi posegli po probiotikih, če bi le vedeli, kako izbrati kakovosten in učinkovit probiotik.
Prehranski dodatki niso poceni, to vemo vsi. Tudi nakup probiotikov te lahko pošteno udari po denarnici, zato velja previdnost pri izbiri. Najslabši nakup je tisti, pri katerem si denar zapravil za izdelek, ki ti sploh ne pomaga.
Ni povsem preprosto, zato sem pripravil seznam, ki ti bo pomagal pri izbiri.
Torej, na kaj moraš biti pozoren pri izbiri probiotika?Kakovostni probiotiki so tisti, ki vsebujejo širok spekter mikrobioloških kultur v obliki, ki jih bo dostavila do črevesja.
Tukaj je seznam štirih pomembnih lastnosti, ki jih mora imeti dober probiotik. Če pri izdelku lahko obkljukaš vse spodaj našteto, potem je izdelek vreden tvojega denarja. Pri probiotikih res ni prostora za kompromise.

1 MEŠANICA BAKTERIJSKIH SEVOV

Si vedel, da je v telesu kar petsto različnih bakterijskih sevov? S probiotiki ne vnašamo vseh bakterijskih sevov, ki jih najdemo v telesu, ampak samo tiste, ki so učinkoviti pri vzpostavljanju črevesnega mikrobioma.
Zaradi pomanjkanja mlečnokislinskih bakterij črevesje ne deluje učinkovito, zato moraš nadomestiti karseda širok spekter naravnih bakterijskih sevov. V primeru probiotikov več pomeni več.

2 PROBIOTIKI S PREBIOTIKI

Spomni se, kaj sem ti povedal na začetku. Idealno je, da tvoj izbran probiotik vsebuje tudi prebiotike, ki so hrana za dobre bakterije. Nameni malo več pozornosti branju deklaracije o izdelku, saj je ta podatek ključen za učinkovitost probiotika. Dobre bakterije namreč potrebujejo hrano, torej prebiotike, da se razmnožijo.

3 VISOKO ŠTEVILO BAKTERIJSKIH KULTUR

Baterijske kulture se merijo v milijardah. Ja, milijardah! Ampak koliko milijard je dovolj? Večina zdravstvenih strokovnjakov priporoča, da naj dnevno zaužijemo vsaj 15 milijard aktivnih probiotičnih kultur.
Na to številko bodi pozoren tudi pri nakupu probiotikov v lekarni. Saj veš, lekarniške police niso avtomatsko zagotovilo za kakovosten probiotik za črevesje. Prepričaj se, da ima izdelek vsaj 15 milijard aktivnih kultur na dnevno doziranje.

4 ODPORNOST NA ŽELODČNO KISLINO IN ŽOLČ

Pazi, to je zelo pomembno!
Želodčna kislina je odlična bariera za vse bakterije, ki jih telo ne potrebuje. A razgradi tudi tiste, ki lahko telesu pomagajo. Pri izbiri prehranskega dopolnila izberi izdelek, ki ne bo razgrajen že v želodcu. Probiotiki v tekočem stanju so nestabilni in niso odporni na kislino.
Po vsem, kar sem naštudiral, se najbolje odrežejo probiotiki za črevesje v kapsulah, ki vsebino zaščitijo in probiotikom omogočijo pot do črevesja. Pri nakupu torej ne pozabi na obliko probiotika, saj je od tega odvisna učinkovitost izdelka.
ŽIVILA, BOGATA S PROBIOTIKI
Z uravnovešeno prehrano zaužijemo veliko živil, ki uravnavajo črevesno floro. Pa poznaš živila, ki so naravni probiotiki?
Na moji top listi naravnih probiotikov so jogurt, kefir, tudi kokosov kefir in kombucha, ki je pri nas vedno bolj priljubljena in dostopna pijača. Vse to so odlični naravni probiotiki.
Že stara mama mi je govorila, da je kislo zelje naravno zdravilo. Tvoja tudi?
Sploh v zimskem času je na jedilniku pogosto kislo zelje, ki zaradi fermentacije razvije veliko organskih kislin, ki v črevesju ustvarijo dobro ravnovesje.
Probiotiki v hrani so vsekakor najboljše sredstvo za zdravje črevesja.
Na žalost jih s hrano zaužiješ premalo, da bi dobil dovolj dobrih bakterij. V tem primeru si pomagaj s probiotičnimi prehranskimi dopolnili, pri katerih zagotovo veš, da si zaužil dovolj širok spekter mikroorganizmov za črevesje.
NAJBOLJŠE PROBIOTIČNE KULTURE
Utrujenost, napihnjenost, slabo počutje ti sporočajo, da v tvojem črevesju vlada kaos.
Kaos lahko spraviš pod nadzor, zato dobro poslušaj.
Red lahko ponovno vzpostaviš z vnosom mikrobioloških kultur oziroma s probiotiki. To so živi organizmi, ki uravnotežijo črevesno floro in krepijo tvoj imunski sistem. Z njimi ohranjaš zdravje in preprečuješ širjenje slabih bakterij.
Poglej, kaj počnem prav vsak dan.


Zjutraj vzamem probiotik, ker tako vem, da bo črevesje delovalo, kot je treba. Tudi ti lahko svojemu telesu pomagaš premagovati stres in slabe okoljske vplive. Najboljši probiotiki imajo širok spekter bakterijskih sevov, vsebujejo probiotike in prebiotike, veliko količino bakterijskih kultur in so odporni na želodčno kislino. In to je to!

Prelistajte celotno revijo.

Prebrali ste prispevek iz NOVEMBRSKE izdaje Zdravih novic. Vas zanima še več?

Zadnji prispevki

Nihče si ne želi pljučnice

Intervju: prim. dr. Aleksander Stepanovič, predsednik združenja zdravnikov družinske medicine. Zboli lahko vsak, najbolj ogroženi