Krhki nohti – prvi kazalnik stanja v telesu

Besedilo: Petra Šauperl

Veliko ljudi trpi zaradi krhkih ali lomljivih nohtov. Po eni strani so te težave z nohti neprijetne in moteče v vsakdanjem življenju, večinoma pa neškodljive. Včasih so lahko tudi prvi kazalnik simptoma pomanjkanja ali osnovne bolezni.

Nohti lahko tako kot koža in lasje kar precej povedo o stanju vašega telesa. Kaj je torej lahko narobe, če postanejo krhki in lomljivi? Kaj lahko storite, da bi to popravili? Pogosto je vzrok za te tegobe pomanjkanje hranil ali vlage.

Vzroki za krhke nohte

V nekaterih primerih so spremembe na nohtih preprosto genetske narave, v takih primerih se pogosto pojavlja enaka težava pri starših ali sorojencih. Pri drugih ljudeh krhke ali razpokane nohte povzroča pomanjkanje. To ima lahko različne razloge:
Pogosto je težava nepravilna, neuravnotežena prehrana. Za zdrav razvoj nohtov sta še posebej pomembna vitamina B in D, vendar pa imata za zdrave nohte pomembno vlogo tudi kalcij in železo v sledovih. Te snovi najdemo v prehrani v zadostnih količinah, da preprečimo krhke nohte. Zaradi pomanjkanja vitaminov ali mineralov v sledovih imajo ljudje, ki so trenutno na (neuravnoteženi) dieti, ali bolniki z anoreksijo (anoreksija) težave z nohti.

Preberite več o temi: Opazite pomanjkanje železa na nohtu

Pri drugih so krhki nohti posledica suhe kože. To je lahko prirojeno ali zaradi zunanjih dejavnikov, kot so suh zrak, pogosto umivanje rok ali uporaba določenih odstranjevalcev laka za nohte, ki odstranjujejo tudi vlago iz nohta. Poleg tega so krhki nohti lahko tudi znak osnovne bolezni, ki jo pri nekaterih bolnikih lahko opazimo s spremembami na nohtih. Sem spadajo nekatere motnje hormonskega ravnovesja (tu še posebej motnje funkcije ščitnice) in presnovne motnje, kot sta sladkorna bolezen ali luskavica (luskavica). Običajno pa jih nato spremljajo tudi drugi klasični simptomi, vsaj v poteku.

Ker številne ženske pripisujejo velik pomen lepim, negovanim nohtom in lepa manikira je danes del skupne lepotne podobe, mnoge trpijo, ko so nohti krhki. Poleg tega razpokani nohti pogosto motijo vsakodnevne dejavnosti, saj se zlahka ujamejo na tekstil.
Če se nato še raztrgajo, lahko včasih privede do bolečin. Zato je smiselno, da vsekakor storite nekaj za težave z nohti, tudi če ne temeljijo na zdravstveno ogrožajočem stanju. Katera metoda je v posameznem primeru najprimernejša za ravnanje pri težavah z nohti, je vsaj deloma odvisno od njihovega vzroka.

Simptomi pomanjkanja, ki vodijo do krhkih nohtov

Če stalno trpite za krhkimi in lomljivimi nohti, so lahko vzroki za pomanjkanje na primer neuravnotežena prehrana ali nepravilna ali manjkajoča absorpcija, zlasti v črevesju. Tega ne gre zanemariti, saj so krhki in lomljivi nohti lahko zunanji znak osnovnega prehranskega pomanjkanja, ki lahko trajno poškoduje celotno telo. Pogosto je pomanjkanje vitamina B ali vitamina C

Ob pomanjkanju vitaminov ali mineralov v sledovih je treba te snovi vse pogosteje zaužiti s hrano. Vitamin B najdemo tako v živalskih kot rastlinskih izdelkih, na primer v ribah, mlečnih izdelkih, špinači in brokoliju. Izjema je vitamin B12, imenovan tudi kobalmin, ki ga skoraj izključno najdemo v živalski hrani. Druga posebnost tega vitamina je, da pomanjkanje ni nujno posledica nezadostne prehrane, saj lahko na primer avtoimunski dejavniki privedejo do slabše absorpcije vitamina v tankem črevesju.

Vitamin C moramo nenehno uživati, saj ga ni mogoče shraniti v telesu, in za številne procese v našem telesu, vključno s sintezo kolagena, igra tudi pomembno vlogo pri oblikovanju nohtov in las. Vitamin C najdemo predvsem v svežem sadju in zelenjavi.

Manj pogosto je lahko vzrok za krhke nohte tudi pomanjkanje biotina in folne kisline. Biotin spada tudi v skupino vitamina B. Pri upoštevanju uravnotežene prehrane se pomanjkanje biotina pri odraslih skoraj ne pojavi. Simptome pomanjkanja najdemo predvsem pri kadilcih, alkoholikih in doječih materah. Ugotovljeno je bilo tudi, uživanje več surovih jajc vodi v pomanjkanje biotina, saj snovi, ki jih vsebuje jajce, vežejo biotin in ga naredijo neprimernega za absorpcijo v telesu. Vendar se te snovi pri segrevanju jajc uničijo. Biotin v hrani najdemo predvsem v oreščkih, jetrih, ledvicah in kvasu. Če pomanjkanje kljub vsem ukrepom vztraja, ga ne moremo rešiti s hrano, ampak samo s tabletami. Ljudje s pomanjkanjem biotina trpijo tudi zaradi krhkih nohtov, izgube las in krhkih las.
Folna kislina je tudi vitamin skupine B. Za naše telesne celice je zelo pomemben, saj je ključnega pomena za njihovo delitev in regeneracijo. Tako igra glavno vlogo predvsem v nosečnosti ali pri načrtovanju nosečnosti. To lahko storimo predvsem s hrano, kot je sveža, zelena, nekuhana zelenjava. Naše telo tega ni sposobno proizvajati samo. Dnevne potrebe nosečnic so skoraj dvakrat večje (550 mikrogramov/dan) kot pri preostalem prebivalstvu (300 mikrogramov/dan). Povečanim dnevnim potrebam zadostimo s folno kislino v obliki tablet. Pomanjkanje je lahko posledica enolične prehrane, zlorabe alkohola in jemanja določenih zdravil proti raku.
Tudi pomanjkanje folne kisline lahko povzroči anemijo, tehnično anemijo, s simptomi hitre utrujenosti in izčrpanosti. Ker so naši lasje in nohti tudi med hitro rastočimi deli našega telesa, postanejo krhki in lomljivi. Lasje lahko tudi pogosteje izpadajo.
Vitamin D vnašamo s hrano, kot so na primer ribe, mlečni izdelki, jajca in drobovina. Še pomembnejše pa je izpostavljanje sončni svetlobi, saj se ta vitamin lahko tvori v telesu le pod vplivom UV-žarkov.

Kalcij najdemo v velikih količinah v mleku, siru in drugih mlečnih izdelkih, malo manj pa ga je v zelenjavi, kot sta brokoli ali ohrovt, stročnicah in polnozrnatem žitu.

Železo najdemo v številnih živilih, vendar se v telo lažje absorbira iz živalskih izdelkov kot iz rastlinskih. Zato so še posebej primerni za potrebe železa meso (zlasti jetra ali druga drobovina) ali klobase, pa tudi proso, kakav, bučna semena ali nekaj zelenjave (na primer leča, grah, fižol ali špinača). Če pa prilagojena prehrana še vedno ne zadostuje za odpravo pomanjkljivosti, lahko uporabite tudi prehranska dopolnila, na primer vitaminske (šumeče) tablete ali dodatke železa.

Ko krhki nohti posledica bolezni, lahko to težavo običajno odpravimo z ustreznim zdravljenjem te bolezni.
Če opazite enega ali več zgornjih simptomov, je priporočljivo, da opravite pregled pri zdravniku za odkrivanje natančnejšega vzroka. Nenamerna uporaba različnih vitaminskih pripravkov in prehranskih dopolnil vsekakor ni smiselna in telesu ne samo koristi, temveč tudi škoduje.

Nega krhkih nohtov

Težava krhkih nohtov je pogosto ta, da so nohti premehki in se zato lažje lomijo in raztrgajo. Mehke nohte lahko zdravimo s trdilcem za nohte, ki vsebuje kalcij. Vendar mora biti ta trdilec nohtov brez formaldehida, saj zelo izsuši nohte. Poleg tega je priporočljivo redno zdravljenje krhkega nohta z oljem za nego nohtov. Za to nohte, vključno z obnohtno kožico, masiramo z oljem in tako dobimo dovolj vlage in pomembnih negovalnih snovi.

Kot alternativo olju za nego nohtov lahko uporabimo tudi preprosta domača sredstva, kot so mandljevo olje, marelično olje ali oljčno olje. Pomembna je tudi zaščita nohtov pred vlago. Zato je smiselno, da pri delu z vodo vedno nosite delovne rokavice (na primer pri pranju). Krhke in lomljive nohte je treba imeti čim krajše. Za skrajšanje je najbolje uporabiti pilico za nohte, ki je zelo nežna (na primer steklena pilica za nohte). Kovinske pilice se lahko hitro segrejejo pri uporabi in posledično poškodujejo nohte. Nohtov ne smete oblikovati po dolgi kopeli ali prhanju, saj roževinasta plast nohtov nato nabrekne in se lahko zlahka poškoduje. Zdrava in uravnotežena prehrana ima ključno vlogo pri zdravljenju krhkih nohtov, saj lahko nadomesti kompenzacijske simptome, ki so lahko vzrok za krhke nohte. V redkih primerih je smiselno, da hormonsko ravnovesje preveri zdravnik, saj lahko nekatere bolezni (na primer bolezni ščitnice) privedejo do krhkih nohtov. Zdravljenje osnovne bolezni običajno vodi do hitrega izboljšanja kakovosti nohtov. Laki za nohte se lahko uporabljajo tudi na krhkih nohtih (bolje je brez laka/odstranjevalca nohtov). Zagotoviti je treba, da laki za nohte ne vsebujejo formaldehida in da so prednostni laki za nohte, obogateni s kalcijem.

Prelistajte celotno revijo.

Prebrali ste prispevek iz majske izdaje Zdravih novic. Vas zanima še več?

Zadnji prispevki

ANKSIOZNOST ali TESNOBA

Besedilo: Tatjana Romšek Poljšak, diplomirana psihoterapevtka (BA pth., SFU Dunaj), specializantka in učna terapevtka gestalt