Poleti so naše noge še posebno obremenjene

Besedilo: Nina Šterbenc, mag. farm.

Otekle noge, bolečine v nogah, krči, težke noge; vse to so težave, nad katerimi se, še posebno poleti, pritožuje veliko ljudi. Ob vročini se vene razširijo, odtok krvi je slabši, kri in tekočina pa zastajata v spodnjih okončinah.


Težave z venami najbolj občutimo, če dalj časa stojimo ali sedimo. Premalo telesne dejavnosti, prevelika telesna teža in kronično zaprtje so dejavniki tveganja za nastanek težav z venami. Pomembna dejavnika sta tudi starost in spol. Starejši kot smo, pogosteje nas pestijo težave z venami.


Za otekanje nog pa niso krive samo krčne žile. Značilno je tudi za bolnike s srčnim popuščanjem ter za bolnike z ledvičnimi in jetrnimi obolenji. Posebno ogrožena skupina so sladkorni bolniki in bolniki, ki uporabljajo antikoagulante. Noge pa lahko otekajo tudi ob jemanju nekaterih zdravil, na primer za zniževanje krvnega tlaka (inhibitorji ACE).


Bolezni venskega ožilja nog so zaradi vpliva hormonov estrogena in progesterona pogostejše pri ženskah.

Kaj lahko storimo sami


Izogibajte se dolgotrajnemu sončenju, solariju, vročim kopelim in savni. Vročina še dodatno razširi vene in upočasni pretok krvi.

  • Nosite ohlapna oblačila in udobno obutev. Izberite mehka oblačila in ne nosite preozkih hlač ter nogavic s pretesno elastiko. Priporoča se nošenje čevljev z največ od 3 do 4 cm visoko peto.
  • Krepite svoje vene s prhanjem nog s hladno vodo. Začnite pri gležnjih ter postopno prhajte proti stegnom.
  • Ukvarjajte se s pohodništvom, nordijsko hojo, kolesarjenjem, plesom in gimnastiko. S tem boste krepili mišice na nogah in izboljšali delovanje mišične črpalke.
  • Jejte zdravo in uravnoteženo prehrano. Zaužijte dovolj vlaknin in vode. Izogibajte se čaju, alkoholu in tobaku.
  • Ob vsaki priložnosti gibajte z nogami. Izogibajte se dolgotrajnemu stanju in sedenju. Ko sedite, ne prekrižajte nog.
  • Pogosto masirajte noge v smeri od stopal proti stegnom.
  • Uporabljajte kompresijske nogavice, ki s stiskanjem ven pospešijo krvni pretok in znižajo pritisk v venah.
  • Zlasti v poletnih mesecih priporočamo lajšanje težav z zdravili in prehranskimi dopolnili, ki so v lekarnah na voljo brez recepta. Priporoča se uporaba krem in gelov, ki vsebujejo heparin za lokalno zdravljenje. Dobrodošli so tudi pripravki z izvlečkom divjega kostanja.
  • Za samozdravljenje težav z venami se lahko uporabljajo tudi pripravki, ki vsebujejo zel medene detelje, cvet ognjiča, zel vinske rutice, cvet arnike in zel ajde. Sestavine teh rastlin preprečujejo zadrževanje vode v telesu in delujejo na venozno ožilje.

Nekaj praktičnih nasvetov za zaščito nog:

  • Izberite si primeren šport. Ob vsakem koraku gibanje podplata požene kri v peto in meča, krčenje mišic nog pa naprej proti srcu. Zelo primerni so hoja, tek, tek na smučeh, golf, ples, kolesarjenje in plavanje. Za vaše noge niso primerni košarka, tenis, nogomet, rokomet in tek na trdih površinah.
  • Ob vsaki priložnosti gibajte z nogami. Izogibajte se dolgotrajnem sedenju ali stanju. Kadar koli je mogoče, krožite s stopali oziroma si privoščite kratko hojo. Na dolgem potovanju na vsake pol ure.
  • Nosite primerna oblačila in čevlje. Pretesna oblačila lahko stiskajo vene in zavirajo pretok krvi. Ne nosite preozkih hlač in nogavic s tesno elastiko. Patent na nogavicah je pogosto pretesen, zato še poslabša pretok krvi. Peta na čevlju naj bo visoka od 3 do 4 cm in ne več.
  • Izogibajte se virom toplote. Izogibajte se pretirani vročini in izpostavljanju soncu. Vroče kopeli, savna, solarij, grelne blazine niso primerne.
  • Nogam omogočite hlad. Vene se skrčijo, ko so na hladnem. Prhanje nog s hladno vodo izboljša delovanje ven, zmanjša občutek utrujenosti in bolečino. Prhanje s hladno vodo začnite pri gležnju in nato približno od minuto do dve postopno prhajte proti stegnom. Hoja po vodi pa je višek dobrega za vaše noge, saj združuje gibanje in hlad.
  • Zmanjšajte čezmerno telesno težo. Uživajte hrano, polno vlaknin, pijte vodo (od liter do liter in pol). Izogibajte se kavi, pravemu čaju, alkoholu in tobaku.
  • Počitek čez dan. Med počitkom noge dvignite oziroma jih podložite s pručko. To še posebej svetujemo starejšim ljudem, ki težje hodijo.
  • Nočni počitek. Nog ne pokrivajte preveč, da se izognete nepotrebnemu pregrevanju. Pred spanjem pa vadite tako, da vozite kolo.

Vaje, ki jih izvajajte v stoječem položaju:

  • stojte na prstih;
  • hodite po petah;
  • zibajte se na nogah od prstov do pet;
  • gibajte stopala skupaj in narazen.

Vaje, ki jih izvajajte v ležečem položaju (zjutraj in zvečer):

  • hitro krožite z nogami, kot bi vozili kolo (od 15 do 20 ponovitev);
  • z malo dvignjenimi nogami migajte s prsti na nogah (20 ponovitev);
  • križajte noge s škarjastimi gibi (od 10 do 15 ponovitev);
  • krožite z vsako nogo v gležnju v majhnem krogu (10 ponovitev).

Preventivo z zmanjševanjem dejavnikov tveganja nadgradimo tako, da venam nudimo dodatno zunanjo podporo. Ta podpora so lahko preventivne kompresijske nogavice ali povoji.


Z upoštevanjem navedenih nasvetov lahko zaščitimo svoje vene in si olajšamo težave z nogami. Zlasti poleti jim še večkrat kot sicer privoščimo razvajanje, posebno blagodejne kopeli in masaže. 

Pa ne pozabimo na gibanje – najbolj blagodejna je hoja po vodi. 

Prelistajte celotno revijo.

Prebrali ste prispevek iz majske izdaje Zdravih novic. Vas zanima še več?

Zadnji prispevki

ANKSIOZNOST ali TESNOBA

Besedilo: Tatjana Romšek Poljšak, diplomirana psihoterapevtka (BA pth., SFU Dunaj), specializantka in učna terapevtka gestalt