Utrujenost – kako se spopasti z njo

Besedilo: Polonca Fiala Novak, mag. farm.

Utrujeni od obilice dela se vračamo domov, ob tem pa nas zvok mobilnega telefona neusmiljeno opozarja na prazno baterijo. Poiščemo polnilnik, priključimo telefon, sami pa se ponovno vprežemo v delo. 

Prav zanimivo je, da skoraj nikoli ne pozabimo napolniti baterije svojega mobilnega telefona, ker nam je popolnoma jasno in samoumevno, da kljub dovršeni brezhibnosti ta s prazno baterijo ne deluje. Pri sebi in soljudeh pa na to skorajda ne pomislimo. Kljub utrujenosti od sebe in pogosto tudi od drugih pričakujemo, če ne celo zahtevamo, da delujejo popolno, nasmejano, ustrežljivo, praktično brezhibno. Da bi se ustavili kakor izpraznjen mobilni telefon – ni govora!

Kaj je utrujenost

Utrujenost je stanje izčrpanosti in zmanjšane sposobnosti za telesno in umsko delo. Občasno jo občuti vsak človek in nikakor ni vedno znak bolezni. Pogosto je posledica stresa, garanja, pomanjkanja počitka, slabih življenjskih navad in enoličnega, obremenjujočega dela. Če ne ugodimo prošnjam telesa po počitku, stanje utrujenosti oslabi delovanje imunskega sistema in s tem povečuje možnost pojava mnogih obolenj, hkrati pa vodi v kronično utrujenost.

Utrujenost se najpogosteje pojavlja v najbolj ustvarjalni življenjski dobi, to je med 20. in 40. letom, prav tako je pogostejša v starejšem življenjskem obdobju.

Kdaj nas lahko utrujenost skrbi

Kratkotrajna utrujenost ni skrb vzbujajoča in je normalen pojav po telesni ali duševni obremenitvi. Organizem sam sporoči, da potrebuje počitek, da se telo regenerira in si nabere novih moči za nove izzive življenja. Če mu prisluhnemo, s počitkom utrujenost preženemo, če tega ni, kratkotrajna utrujenost prehaja v kronično stanje utrujenosti. Zanjo je značilno, da traja več kot šest mesecev in ni posledica telesne bolezni, duševne motnje ali hudih telesnih naporov. Gre za težko stanje, ki človeka povsem onesposobi za vsakodnevne dejavnosti. Vsakodnevna opravila (delo v službi in doma, druženje, konjički, pogovori …) postanejo odveč, hkrati je načeto posameznikovo zdravje.

Vzroki za kronično utrujenost

Splošno prepričanje je, da človek, ki prekipeva od energije, ne more biti utrujen in torej ni utrujen. Prav ta teza je napačna in ne drži. Izgorijo prav takšni ljudje, ki ves svoj trud usmerijo v neko delo in se izčrpavajo toliko, da izrabijo telesno, miselno in čustveno energijo. Ob tem pozabijo, da je treba tudi izpreči in vzpostaviti »prosti tek«, da se duša in telo razbremenita in odpočijeta. Kronična utrujenost namreč vodi v izgorelost.

Simptomi utrujenosti

Utrujenost po navadi dobro prepoznamo. Vendar nanjo pomislimo tudi, kadar pogosto obolevamo, kadar ne moremo zaspati kljub utrujenosti in se zbujamo nespočiti, smo nerazpoloženi, imamo pogoste glavobole, občutimo bolečine v mišicah, sklepih, žrelu in opazimo otekle bezgavke.

Kaj storiti zoper utrujenost

Vsak izmed nas se v življenju vsaj tu in tam sreča z utrujenostjo. Tudi stanje lenobe velikokrat radi upravičimo z utrujenostjo, kar ni narobe, če takšni izgovori niso prepogosti. Zavedati se moramo, da naše telo po navadi prav dobro ve, kdaj je utrujeno, in to tudi jasno sporoči. Hudo pa je, ko zaradi preobilice dela in vsakodnevnega stresa telesu ne prisluhnemo ali ga celo preslišimo.

Vsekakor sta pomembna zdrav način življenja in prehranjevanja ter zagotovitev počitka. Vendar premalo poudarjamo, da ni zgolj počitek tisti, ki izboljša počutje. Dovolj spanja moramo uravnotežiti z ukvarjanjem s tistimi aktivnostmi, ki nas veselijo, dodati nekaj športnih aktivnosti in ne pozabiti na pogovor in druženje s prijatelji.

Kako si pomagamo sami

Kot pomoč so v lekarni brez recepta na voljo tudi izdelki, ki jih izberemo na podlagi simptomov.  

  • Zdravila in prehranska dopolnila: posežemo lahko po vitaminsko-mineralnih pripravkih, antioksidantih, koencimu Q10, ginsengu …
  • Homeopatija: ker je to individualna metoda zdravljenja, pomeni, da se bo vsak posameznik svojevrstno odzval na določen bolezenski znak.

V boju z utrujenostjo je zlato pravilo, da je bolje preprečevati kot zdraviti. In prav v preventivi ima poglavitno vlogo posameznik. Tudi tako, da na svoj počitek pomislimo vsaj takrat, ko nas na to spomni zvok prazne baterije na mobilnem telefonu.

Prelistajte celotno revijo.

Prebrali ste prispevek iz februarske izdaje Zdravih novic. Vas zanima še več?

Zadnji prispevki

AMILOIDOZA SRCA

Transtiretinska amiloidoza srca (ATTR-CM) je resna, življenjsko ogrožajoča bolezen, ki prizadene srce, in se kaže